• Nominācija

  • Gads

  • Pilsēta

  • Tikai laureāti

  • Projekta autors

  • Būvuzņēmējs

  • Pasūtītājs / Uzņēmējs

Objekti

Objekta nosaukums Adrese Novads/pilsēta

Projekta pasūtītājs:
Valsts a/s „Ceļu satiksmes drošības direkcija”
Projekta autors:
SIA „ARHIS Arhitekti”
Galvenais būvuzņēmējs:
SIA Skonto būve
Būvdarbu vadītājs:
Modris Seļakovs
Būvuzraugs:
Indulis Eglītis, Kaspars Aksenoks, Aigars Rudzītis

Projekta apraksts:

Motormuzeja ēka S.Eizenšteina ielā 8, Rīgā pirmo reizi ekspluatācijā nodota 1988. gadā. Ēkas rekonstrukcija veikta 2015. gadā. Pirms pārbūves ēkas platība bija 7322 m2. Ēkas platībā pēc rekonstrukcijas ir 7674,30 m2, virszemes stāvu skaits – 4. Esošā muzeja ēka tika pārbūvēta, lai pēc iespējas paplašinātu ekspozīcijai domātās platības, izveidotu ērtu, mūsdienīgu ieejas risinājumu, uzlabotu apmeklētāju plūsmas organizāciju ar skaidru navigāciju, nodrošinātu muzeja pilnīgu pieejamību visiem tā apmeklētājiem, veidotu šodienas prasībām atbilstošu telpu un ekspozīciju iekārtojumu.

Pārbūves rezultātā ieviesti vairāki ilgtspējīgi risinājumi. Attiecībā uz transportu un mobilitāti izveidots ērts, mūsdienīgs ieejas risinājums, kas nodrošina uzlabotu apmeklētāju plūsmas organizāciju, kā arī vides pieejamību visiem tā apmeklētājiem ar dažādām prasībām. Uzlabota arī iekšējās vides kvalitāte – iepriekš ēkā nebija atbilstoša mehāniskā ventilācija, dzesēšana. Modernizācijā sakārtots arī ēkas mikroklimats, nodrošinot dzesēšanu un vēdināšanu ekspozīciju zālēs, īpašu mikroklimatu fondu glabātuvēs, kur konstanti jāuztur noteikts gaisa mitruma līmenis. Pie inovatīviem risinājumiem jāmin, ka ēkā ir izveidota BMS sistēma, kas pilnībā kontrolē siltumenerģijas un aukstumenerģijas piegādi ēkā. Lielākā daļa telpu ir aprīkotas arī ar individuālajiem temperatūras sensoriem, kas ļauj kontrolēt telpu gaisa temperatūru ar BMS. Vadības panelī iespējams redzēt visas AHU iekārtas, iestādīt nakts vēdināšanas un dažādas citas iespējas. Piemēram, dzesēšanas sezonā, ja tiek atvērts logs, tiek pārtraukta aukstumnesēja padeve. Inovatīvs dzesēšanas risinājums maksimāli veicot ēkas vēdināšanu ar automātiskajām virsgaismām. Pēc pirmās vasaras sezonas elektroenerģijas patēriņš dzesēšanai tikai 0,9 kWh/m2 gadā.

Kā norobežojošās fasādes konstrukcijas izmantoti TENAX cinkotā tērauda profila paneļi, kas siltināti ar Paroc WAS 35t siltumizolāciju 200 mm, Paroc WPS 3nj vēja izolāciju 20 mm un

Ruukki T15-115(25) loksnēm 1 mm. Pamata ēkā fasādi veido ventilēta ķieģeļu mūra siena, kas siltināta ar Paroc WAS 35 siltumziolāciju 15 0mm, un ķieģeļu mūri 380 mm. Kāpņu telpas piebūves fasādei arī ir ventilēta ķieģeļu mūra siena, kam izmantota Ventimax siltumizolācija 150 mm. Neventilētajai dzelzsbetona sienai izmantota Paroc siltumizolācija 150 mm un apmetums RAL 7024 20 mm. Dzelzsbetona konstrukcijas sienai izmantota Paroc siltumizolācija 150 mm biezumā un betons 120 mm biezumā.

Pagraba daļā grīdu uz grunts veido grīdas segums 5 mm, betons 180 mm, blietētas šķembas 150 mm, putupolistirols DOW Styrofoam 70 mm un hidroizolācija 5 mm.

Jumta konstrukciju virs terases veido betons 120 mm, putupolistirols DOW Styrofoam 150 mm, dzelzsbetons 220 mm un izlīdzinošā cementa java 30 mm. Iepriekšējo jeb veco jumta konstrukciju veido metāla jumta profils 1 mm, siltumizolācija WLG 035 200 – 300 mm, dzelzsbetons 220 mm, hidroizolācija 27 mm un bitumens 5 mm. Jumtu virs kāpņu telpas piebūves Paroc siltumizolācija 250 mm un dzelzsbetons 220 mm. Jumta jauno daļu veido TENAX tērauda profils 1 mm, Paroc ROB/ROS siltumizolācija 200 mm, hidroizolācija Unifleks 10 mm un bitumens 5 mm.

Ēkā ir nomainītas ārdurvis uz siltinātām metāla durvīm (U=2,00 W/m2K) un siltinātiem metāla vārtiem. Ēkā veikta logu nomaiņa (Uw=1,2 W/m2K), virsgaismas logi Uw=0,81 W/m2K), fasāžu sistēma Uw=0,71 W/m2K). Logu tvaika izolācijai izmantotas celtniecības putas un tvaika lentas.

Ēkai ir centralizētā siltumapgāde. Siltuma temperatūra tiek regulēta atkarībā no pārgaisa temperatūras, tā tiek pazemināta naktīs un brīvdienās, kā arī to var regulēt individuāli ar termoregulatoriem. Siltuma enerģijai ir vienotā uzskaite siltummezglā tikai apkurei, ir vienotā uzskaite siltuma mezglā kopā apkurei un karstā ūdens sagatavošanai, kā arī individuālā ar alokatoriem.

Karstais ūdens tiek sagatavots centralizēti siltummezglā. Karstā ūdens temperatūra tiek regulēta, piemērojoties apstākļiem un atkarībā no ēkas lietošanas veida. Karstā ūdens sagatavošanai nepieciešamā siltumenerģija tiek uzskaitīta atsevišķi.

Ēkai ir mehāniskā ventilācija ar siltuma atgūšanu no izvadāmā gaisa. Pārbūves gaitā veikta iekšējo elektrotīklu renovācija: atjaunots ēkas iekšējais elektrotīkls. Izveidota energoefektīvas teritorijas un telpu apgaisme, uzstādīta apgaismes regulēšana. Sakārtota un izveidota zibensaizsardzības sistēma, pārsprieguma aizsardzības sistēma, ierīkoti dūmu detektori.

Saskaņā ar 2015. gadā ēkai izsniegto pagaidu energosertifikātu ēka atbilst D klasei un tās atsauces vērtība ir 91,9 kWh/m2. Enerģijas patēriņš tiek novērtēts 129,0 kWh/m2 gadā, primārais enerģijas novērtējums ir 173,6 kWh/m2 gadā, bet oglekļa dioksīda emisijas novērtējums ir 3,8 kgCO2/m2 gadā.

Projekta pasūtītājs:
Valsts a/s „Ceļu satiksmes drošības direkcija”
Projekta autors:
SIA „ARHIS Arhitekti”
Galvenais būvuzņēmējs:
SIA Skonto būve
Būvdarbu vadītājs:
Modris Seļakovs
Būvuzraugs:
Indulis Eglītis, Kaspars Aksenoks, Aigars Rudzītis

Projekta apraksts:

CSDD Klientu apkalpošanas centrs (KAC)S.Eizenšteina ielā 8, Rīgā ekspluatācijā nodots 2016. gadā. Ēka būvētā kā vienots ēku komplekss ar Rīgas Motormuzeju ar savietotiem inženiertīkliem. Ēkas platība ir 2896,10 m2, tai ir 5 virszemes stāvi. Pamati – dzelzsbetona pāļi, monolītais betons, ēkas nesošais karkass – monolītais dzelzsbetons, metāla karkass, pārsegumi – dzelzsbetons.

Ēkas būvniecībā ieviesti vairāki ilgtspējīgi risinijājumi. Piemēram, pret dienvidiem pavērstā fasāde visā tās augstumā aprīkota ar metāla režģi, kura ir apzaļumota, lai vasaras karstajā laikā radītu dabisku pavēni un īpašu gaisotni darba kabinetos. Augi katra stāva līmenī tiek dēstīti speciālās substrāta kastēs, kas aprīkotas ar drenāžu un automatizētu kapilāro laistīšanu. Izveidots elektroauto pieslēguma punkts, lai ikviens KAC apmeklētājs var veikt sava transportlīdzekļa uzlādi. Ēkā gandrīz katrā biroja telpā iespējams veikt iekštelpu mikroklimata individuālu kontrolēšanu ( temperatūra, ventilācija, dzesēšana). ZA fasāde ir veidota kā dubultā fasāde trokšņu mazināšanai. Dubultā fasāde nodrošina mazāku siltumenerģijas patēriņu ziemā, bet vasarā samazina nepieciešamo enerģiju  dzesēšanai. Dienvidu fasāde apzaļumota – Tangūtijas mežvīteņa (clematis tangutica) lapotne novērsīs nepieciešamību slēpties no saules stariem, aizsedzot logus, un mazinās gaisa dzesēšanas apjomu. Ēkā ir izveidota BMS sistēma, kas pilnībā kontrolē siltumenerģijas un aukstumenerģijas piegādi ēkā.  Lielākā daļa telpu ir aprīkotas arī ar individuālajiem temperatūras sensoriem, kas ļauj kontrolēt telpu gaisa temperatūru ar BMS. Vadības panelī iespējams redzēt visas AHU iekārtas, iestādīt nakts vēdināšanas un dažādas citas iespējas. Piemēram, dzesēšanas sezonā, ja tiek atvērts logs, tiek pārtraukta aukstumnesēja padeve.

Katra fasāde būvēta un siltināta atšķirīgi. Fasādei F1 izmantoti 200mm, AEROC Universal 300/200 200 mm, siltumizolācija Cortex one 40 mm un gaisa šķirkārta. Fasādei F2 izmantoti 200 mm, AEROC Universal 300/200 200 mm, siltumizolācija Cortex one 15 mm un apmetums. Fasādei F2 ar FS4 – 200 mm, AEROC Universal 300/200 200 mm, siltumizolācija Cortex one 15 mm, apmetums 700 – 1500 mm un stiklotās fasādes gaisa šķirkārta. Fasāde F3 – 200 mm, AEROC Universal 300/200 150 mm, siltumizolācija Cortex one 15 mm un apmetums.

Pagraba/grīdas pārsegums veidots no pārejas grīdas, ko veido 130 mm betons 150mm Putupolistirols DOW Styrofoam 300, 180 mm dzelzsbetons un 5mm hidroizolācija. Otra konstrukcijas daļa ir grīda uz grunts, ko veido 85 mm betons, 100mm putupolistirols DOW Styrofoam 300, 5 mm hidroizolācija un 70 mm betons.

Jumta konstrukciju veido pārejas jumts, ko veido 5 mm hidroizolācija, 180 mm dzelzsbetons, 20 mm siltumizolācija ROB 80, 150 mm siltumizolācija ROS 30 g un 50 mm siltumizolācija ROS 30. Nākamo jumta daļu veido 5 mm hidroizolācija, 20 mm siltumizolācija ROB 80, 200 mm siltumizolācija ROS 30g, 30-150 mm izlīdzinošais slānis – keramzīts un 180 mm dzelzsbetona pārsegums. Jumta konstrukcijas trešo daļu veido 200 mm putupolistirols DOW Styrofoam 300, 5 mm hidroizolācija, 30-180 mm izlīdzinošais slānis – keramzīts un 180 mm dzelzsbetona pārsegums.

Ārējām durvīm izmantotas trīsstiklu pakešu durvis (U=1,7 W/m2K). Katrā fasādes pusē ielikti logi ar atšķirīgām Uw vērtībām, kā arī izmantota stikla fasādes sistēma (Uw=1,50 W/m2K) un virsgaismas stiklojums (Uw=1,43 W/m2K).

Ēkai ir centralizētā siltumapgāde, siltuma regulēšana notiek atkarībā no pārgaisa temperatūras, kā arī temperatūra tiek pazemināta naktīs un brīvdienās un to var regulēt individuāli ar termoregulatoriem.

Karstais ūdens tiek sagatavots centralizēti siltummezglā, un ūdens temperatūras regulēšana notiek piemērojoties apstākļiem un atkarībā no ēkas lietošanas veida. Siltumenerģijas uzskaite karstā ūdens sagatavošanai nav paredzēta.

Attiecībā uz ventilāciju ēkai ir mehāniskā ventilācija ar siltuma atgūšanu no izvadāmā gaisa.

Ēkai ir veikta iekšējo elektrotīklu renovācija: atjaunots ēkas iekšējais elektrotīkls. Ir izveidota energoefektīvas teritorijas un telpu apgaisme, uzstādīta apgaismes regulēšana. Ir sakārtota vai izveidota zibensaizsardzības sistēma, pārsprieguma aizsardzības sistēma, ieviesti dūmu detektori. Izveidota elektrotransporta uzlādes vieta, pieslēguma vieta ēkas autonomajai elektroapgādei.

Saskaņā ar 2015. gadā ēkai izsniegto pagaidu energosertifikātu ēka atbilst C klasei un tās atsauces vērtība ir 83,5 kWh/m2. Enerģijas patēriņš tiek novērtēts 120,6 kWh/m2 gadā, primārais enerģijas novērtējums ir 164,2 kWh/m2 gadā, bet oglekļa dioksīda emisijas novērtējums ir 9,66 kgCO2/m2 gadā.